Medverkande


TONSÄTTARNA OCH VERKKOMMENTARER 2022


Daniel Berg (-71)
Berg är marimbasolist, kompositör och pedagog. Han har uruppfört över 250 verk för solo och kammarensemble. Som solist medverkar han ofta vid internationella festivaler för slagverk och har spelat in ett stort antal skivor samt komponerat solo och ensembleverk med slagverk i fokus.


“Poems”
Dessa tonsättningar för vibrafon och röst består i sin helhet av 5 sånger till texter av den amerikanska poeten Emily Dickinson.


//////////////////////


Karl Broberg (-99) är en multi-instrumentalist född och uppväxt i Stockholm. Började spela gitarr i sexan men har plockat upp fler instrument som trummor, kontrabas, elbas och piano på vägen. Broberg har alltid haft ett behov av att utforska harmonik och förstå flera stilar av musik. Året efter gymnasiet började Karl studera klassiskt piano och har haft det som huvudinstrument sedan dess. De senaste två åren har Karl Studerat klassisk komposition på S:t Sigfrids folkhögskola för Hans Parment och kommer nu i höst att studera datorspels-musik i Skövde.


”ESKALERA”
Stycket är skrivet till Robert Ek & Jörgen Pettersson


Det består av tre satser
I Vandrande frågande
II Scherzo
III Rakt fram


Den andra satsen var skrivet till NYTT-festivalen 2021. Jag hade flera ideér kvar från det skrivandet och valde då att expandera stycket till ett helt verk. tanken med verket var att det i stora drag skulle bli mer och mer intensiv för varje sats. Skillnaden mellan de olika delarna i stycket skulle även bli mer extrema. Namnet “ESKALERA” kommer då ifrån allt ökas på, blir mer, expanderar, eskalerar.


//////////////////////


Sigurbrandur Båvner (-01) Han studerade först på Rytmus musikgymnasium, det var där han fann kärleken till att skriva musik. Idag studerar han komposition på St Sigfrids folkhögskola. Sigurbrandurs musik är ofta rytmisk och tar inspiration från varierade genrer och stilar.


”Bland Molnen” är skriven för pianotrio.
Det här stycket är en längtan bort från vardagens stress. Att få drömma sig bort till egna äventyr där inga bördor drar ner en. Jag längtar mig dit, till en annan plats, till en annan verklighet. Stycket är dedikerat till mamma Ásta


//////////////////////


John Cage (1912-92) amerikansk kompositör och ljudkonstnär. En av de största kompositörer som världen skådat och hans betydelse för den nutida konstmusikens uppkomst och utveckling är avsevärd.


”Five songs for Contralto”
Cage beskriver dessa sånger som kromatiska sånger där han på ett oortodoxt sätt utforskar tolvtonsmetoden. Texterna är skrivna av e.e.cummings och de fem titlarna är:


Little four paws
Little Christmas tree
In Just
hist whist
Tumbling hair


//////////////////////


Anna Carlén (-00) är uppvuxen i en musikalisk familj där musiken alltid varit viktig och självklar. Redan som barn var hon med och sjöng i körer, spelade saxofon i orkestrar och musicerade tillsammans med familj och vänner. Som 14-åring blev hon introducerad till filmmusik och började drömma om att själv kunna komponera sådan vacker musik. Musikgymnasiet i Skövde blev sedan ett
självklart val och där fick hon för första gången börja arrangera och komponera på lektionstid och fastnade direkt för ämnet. 2020 sökte hon sig vidare till Geijerskolans Folkhögskola och studerade komposition i ett år och 2021 sökte hon vidare till kompositionslinjen på Sankt Sigfrids Folkhögskola.
Nu har hon fullföljt sitt första år och planerar att fortsätta ett år till för att få utvecklas och komponera ännu mer. Med sin musik hoppas Carlén få människor att uppleva passionerade känslor och bli berörda av musikens kraft på det sätt som hon själv blir berörd och fängslad.


”Gör mig till din”
Att våga. Våga visa vad du känner. Våga säga vad du känner. Våga säga rätt saker. Våga säga fel saker. Våga visa sina brister. Våga se någon annans brister. Två blickar utan mod kommer förbli just det, två blickar.


//////////////////////


André Chini (f-45) tonsättare, oboist och dirigent föddes 1945 i en liten by i södra Frankrike högst uppe i Pyrénéerna i en familj med många musiker, vilket tidigt sådde musikfrön i hjärtat. Chini gjordes ett kort försök på Konstskolan, trots pappa som var arkitekt och påstod att det var mycket
mindre farligt att skriva musik än att rita hus, ty byggnaderna består och musiken försvinner - men den flyktiga musiken vann och oboe blev huvudinstrument.


Efter studier på Paris Conservatoriet blev André Chini oboist i Lamoureux orkester i Paris.Intresse för dirigering växte i takt med antalet i hans tycke tråkiga kapellmästare. Och drömmen att själv skriva musik hade alltid funnits. Efter ytterligare studier i Paris och i Italien började en karriär som tonsättare och dirigent i Frankrike. En beställning för en balett från teatern i Toulouse ledde 1975 till mötet med Ann-Cathrine Byström,
dansös och koreograf- och till Sverige. Tillsammans med violinisten Lars Fresk startades de 1977 Kammarorkestern Euterpe som under 10 år uruppförde många nyskrivna svenska och utländska verk. André Chini har erhållit Lilla och Stora Christ Johnssons kompositionpris, samt Föreningen Svenska Tonsättares Hilding Rosenbergpris, och han är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien sedan 2004.


”En sista gir
Min käre vän Tommy Zwedberg, tonsättare, skapade elektronisk poesi, lika stark som öm och fantasifull, lika djupt allvarlig som fylld av humor och glädje. Jag beundrade också hans optimism, värme, kurage, djupt humanistiska engagemang, och hans mångsidig talang: Tommy ritade på ett högst personligt sätt och hade seglat på de stora världshaven; en sann konstnär i vid mening. Han hade kämpat länge och modigt emot sjukdomen; efter sin första vistelse på Karolinska för många år sedan sa han: ”Nu är jag taggad!", och komponerade det underbara stycket "Respit” för saxofonkvartett och elektronik.


En sista Gir, titeln är relaterat till ett stycke av Tommy, "Gir", för gitarr, elektronik och leksaksbåt, och skrevs till Tommys begravning, för Jörgen Petterson som med sin musikalitet, värme och intelligens spelat Tommys stycken tidigare. Stycket speglar min och Tommys djupa vänskap och min
saknad och att det spelas igen är ett sätt att bevara Tommys minne. (Tommy Zwedberg 1946-2021).


//////////////////////


Viet Cuong (-90) Called “alluring” and “wildly inventive” by The New York Times, the music of American composer Viet Cuong has been performed on six continents by musicians and ensembles such as the New York Philharmonic, Eighth Blackbird, Saint Paul Chamber Orchestra, Sō Percussion, Alarm Will Sound, Atlanta Symphony, Sandbox Percussion, Albany Symphony, PRISM Quartet, and Dallas Winds, among many others. Viet’s music has been featured in venues such as Carnegie Hall, Lincoln Center, and the Kennedy Center, and his works for wind ensemble have amassed hundreds of performances worldwide. Passionate about bringing these different facets of the contemporary music community together, his upcoming projects include a concerto for Eighth Blackbird with the United States Navy Band. Viet also enjoys exploring the unexpected and whimsical, and he is often drawn to projects where he can make peculiar combinations and sounds feel enchanting or oddly satisfying. His recent works thus include a snare drum solo, percussion quartet concerto, and, most recently, a double oboe concerto. He is currently the California Symphony’s Young American Composer-in-Residence, and recently served as the Early Career Musician-in-Residence at the Dumbarton Oaks.


“Water, Wine, Brandy, Brine”
In 1641 a Jesuit scholar and priest named Athanasius Kircher published Magnes (Magnets), a work that discussed various forms of attraction and, unsurprisingly, magnetism. One chapter, titled “the magnetism of music,” details an experiment in which he fills four wine glasses with liquids of various densities: aqua vitae (later referred to as brandy by Benjamin Franklin’s time), wine, pure water, and a coarse liquid such as saltwater or oil. Kircher observed that each solution reacted differently when played, and conclusively associated each with one of the four Greco-Roman humors. Water, Wine, Brandy, Brine explores the various sounds that can be produced from playing crystal glasses as musical instruments, from the bell-like sounds of “toasting” the glasses, to the theremin-like singing produced when the rims are played.


//////////////////////


Mikael Forsman (-65) närmar sig musiken från olika håll som gitarrist och tonsättare, även i sina ofta tonsatta dikter. Impulsiviteten och direktheten i improviserandet ställs bredvid en sprödhet, också kännetecknande för den framkomponerade musiken. Utifrån olika utgångspunkter för ton och
klang närmar sig musiken ett koncist/precist uttryck. Verktitlarna kan ibland säga något om styckenas karaktärer.


”Mycket nöje!” är tonsättningen av de sista fyra dikterna i hans bok Höga nöje utgiven 2015. Ofta skriver han texterna alldeles inpå en kommande tonsättning. Dikterna i Mycket nöje! stod först där mest för sig själva, helt otonsatta, och nu togs de upp i en klingande gemenskap. Mycket nöje! tillägnas Duo Ego, Monica Danielson och Per Sjögren, och är komponerat 2015 för Skyltmusik i ett samarbete med Duo Ego och Mansoor Hosseini. I Skyltmusik skyltas det med böcker och litteraturen, författarna, står långt fram. Mycket nöje!


//////////////////////


Hans Gefors (-52) är uppväxt i Stockholm och utbildade sig till tonsättare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för professor Ingvar Lidholm och vid Det Jyske Musikkonservatorium i Århus för Per Nørgård. Han tog diplomexamen i komposition 1977. Han var professor i komposition åren 1988–2001 vid Musikhögskolan i Malmö vid Lunds universitet.Internationellt är Gefors mest känd för sina operor, han har komponerat flera helaftonsoperor och kammaroperor, den senaste stora operan var den uppmärksammade ”Notorious” på GöteborgsOperan 2015. Hans Gefors är
ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien sedan 1995 och medlem i Föreningen Svenska Tonsättare sedan 1978.


”Mnemosynum” - tre stycken för violoncell och piano
Mnemosynum är latin och betyder minnessak. Dessa tre stycken uttnyttjar musik och motiv från min
sångsamling Tunnelbaneresa. Den skrevs under pandemiåret 2020 till åtta sonetter ur Malte
Perssons diktsamling Underjorden. Mnemosynum I bygger på den sjunde sången ”Ode till melankolin” (Sonett 56)


Mnemosynum II har inspirerats av sonett 58 men saknar musikalisk förebild i en sång Mnemosynum III (Aqua et terra) bygger på en sång till sonett 39 som aldrig avslutades. Orden till sist i varje stycke är hämtade från Underjorden. I noterna till sina pianopreludier gjorde Claude Debussy på ett liknande sätt. Genom att sätta orden efter musiken kan de fungera mer som en association för lyssnaren än som en berättelse. En berättelse har i alla fall inte varit min avsikt. Jag har inte heller försökt ge musikalisk gestalt åt allt vadsom ryms inom Malte Perssons sonetter, varken i sångerna eller i dessa instrumentalstycken. Däremot är det helt klart att dikterna har gett impulsen till musiken så som den nu klingar. Varför sedan musiken blir som den blir har jag inget bra svar på, fast jag tänkt mycket över saken. Möjligen kan Schopenhauer ge en ledtråd:
”musiken uttrycker kvintessensen av livet, men aldrig dess verklighet”


De tre styckena kan spelas separat.
Hans Gefors
Stockholm 25 juli 2021


//////////////////////


Salomon Hedqvist (-00) har varit bosatt i Växjö i tio år men spenderade sju år av uppväxten i Costa
Rica. Musicerandet började med självlärt pianospel under gymnasietiden och det tog inte lång tid
innan det i huvudsak var egna melodier som spelades. Hans första musikutbildning blev komposition
på S:t Sigfrids folkhögskola där han precis avslutat två års studier.


”Eufori” Få har lyckats teckna en lika fridfull scen som Gunnar Ekelöf gör i dikten "Eufori" (ur samlingen "Färjesång", 1941). Det är en lugn sommarnatt i vilken berättaren, sittandes i sin trädgård, upplever en känsla av balans i sig själv, sin omgivning, ja, hela existensen. Ett ord som kommer till tanken är harmoni, som ursprungligen betyder just enighet. I musiken syftar ordet harmoni på balansen mellan samtidigt ljudande toner. Samklang. Enighet. På sätt och vis är det också det man vill uppnå när man ska tonsätta en dikt. Musiken ska inte
överglänsa texten, eller tvärtom, utan bägge delar ska komplettera och förstärka varandra, i bästa fall smälta ihop och bli ett med varandra. Enighet. Harmoni. Eufori!


//////////////////////


Hannes Hjohlman (-01) kommer från Stockholm. Han har de senaste två åren läst komposition vid
S:t Sigfrids folkhögskola. Hannes blev intresserad av musik när han började spela dragspel vid Kulturskolan i Stockholm och studerade senare på musiklinjen med klassisk inriktning vid Södra Latins gymnasium med dragspel som huvudinstrument. Det var under gymnasietiden som Hannes blev intresserad av att skriva egen musik.


De centrala elementen i Hannes kompositioner är repetition och rytmisk variation. Hans musik har ofta inslag av minimalism och det är vanligt att rytmik är den ledande parametern i musiken, snarare än melodik eller harmonik.


”En reva i väven”
När du väl har sett den går det inte att låtsas som att den inte är där, och du önskar att du aldrig lade märke till den Den suger åt sig all uppmärksamhet som en svamp, förstörandes helhetsbilden på ett obarmhärtigt sätt Lämnar du revan kommer den att vidgas, och du vet att du måste hinna laga den i tid


Men du orkar helt enkelt inte
Så du försöker istället att inte bry dig alls,
fast du mycket väl vet att det inte går


//////////////////////


György Kurtág (-26) är en ungersk tonsättare, pianist och pedagog. Han studerade i Budapest för bland andra för Sándor Veress, och i Paris- Messiaën och Milhaud. Kurtág blev professor i piano och kammarmusik vid Liszt-akademin på 60-talet. De tidiga tonsättningarna var sparsmakade och få till antalet. Vid 59 års ålder hade Kurtág nått till opus 23. Musiken var ofta skriven för små besättningar i en koncentrerad, fragmentartad stil, vilket gör att Kurtág blivit jämförd med Anton Webern. Hans internationella genombrott dröjde till 80-talet i och med beställningar på större orkesterverk, till exempel Stele - skrivet för Berliner Philharmoniker och Claudio Abbado. 2018 hade Kurtágs första opera - Fin de partie, premiär på La Scala. György och makan Márta Kurtág var kända för sina fyrhändiga pianoaftnar där de framförde musik ur den stora samlingen Játékok tillsammans med transkriptioner av äldre musik.


”Signs games and messages” är ytterligare en stor samling av högst personliga miniatyrer och
fragment, skrivna under nästan 50 års tid för olika instrument. Nya tillkommer alltjämt. Många av
styckena är skrivna till, dedikerade eller inspirerade av olika personer.


//////////////////////


Ellen Lindquists musik har blivit framförd över hela världen - från Carnegie Hall till Stockholms konserthus, och nu även på festivalen NYTT. Lindquist söker efter unika ljudvärldar och inspireras i samarbeten med dans, teater, poesi, performance art och, särskilt, komponerad teatermusik - såsom i verket ”Drömseminarium”, ett iscensatt verk för femton musiker baserat på texter av Tomas Tranströmer. Hennes senaste stora verk ”Mantra” är en konsert för indonesisk gamelan och orkester. Ellen Lindquist är utbildad i Vermont och New York. Hon har undervisat på Gotlands Tonsättarskola och är sedan 2013 professor i komposition i Trondheim, där hon numera är bosatt. En djup känsla av respekt och kärlek för naturen kan sägas speglas i hennes musik.


”Somniloquy” för klarinett, cello och piano är skrivet 2014 och uruppfört i Nederländerna. Somniloquy betyder ”tala i sömnen”.


”Groundings” från 2004 finns i många versioner, men spelas här i sitt ursprung skrivet för altsaxofon, cello och piano. Groundings handlar om de tillstånd och cykler av ”grundning - jordning” och dess motsatser som hör till människans livsvillkor. Dessa cykler kan också ses när stater blomstrar och utvecklas till balanserade grundade civilisationer och sedan kan rasa samman till kaos. Titeln är också en blinkning till ”ground basses”, vanlig i musiken under barocken.


//////////////////////


Miklós Maros (-43) är en ungerskfödd tonsättare som kom till Sverige 1968 och studerade då
komposition på Kungliga Musikhögskolan. Han har komponerat verk både för solo, kammarorkester och symfoniorkester och är även verksam som dirigent. Maros har mottagit priser som tex Christ Johnsons Stora pris och är sedan 1998 invald i Kungliga Musikaliska Akademien.


“Four very short Victorian poems”
Robert Browning “Rhyme for a Child Viewing a Naked Venus”
Alfred Tennyson “The Eagle”
George MacDonald “The Shortest and Sweetest of Songs”
Lewis Carroll “How Doth the little Crocodile”


För några år sedan blev jag tillfrågad av två olika musiker samtidigt om jag kunde skriva något för dem. För en sångstämma och saxofon resp. ackordeon.


I mina saxofonverk har jag ofta använt mig av kvartstoner, som man kan spela med olika grepp på saxofon. Kvartstoner ingår naturligt i övertonsserier samt i ej tempererade skalor, som bl.a. folkmusiken använder sig av. Tydligast hör man det i den andra sången, som bygger på en naturtonskala, som om man spelar tonerna på ett naturhorn, där den sjunde och den elfte ton är en kvartston för låg resp. för hög. Jag valde korta engelska dikter som text. Kortdikter var en form som 1800-tals-poeter gärna använde sig av. Av dessa valde jag dessutom några av de kortaste, inte minst för att det inte är orden ska styra det musikaliska innehållet. De ska vara inspirationskälla som hjälper fantasin. Även om exempelvis Lewis Carrols dikt om den lilla krokodilen (som ingår i Alice i underlandet) är lätt kan bli en berättelse. Men det är inget fel, sångerskan ska tolka dikt och musik fritt. Sångstämman i dessa sånger har två olika funktioner. Det är sång med saxofon när den har fått text och instrumental utan text, då den blandar sig med saxofonen som ett instrument. Four very short Victorian poems uruppfördes 2020 i Fairfax, USA och framförs nu för första gånger I
Sverige under NYTT-festivalen.
Miklós Maros


//////////////////////


Jessie Montgomery (-81)
Montgomery är en amerikansk kompositör, violinist och pedagog.
Hennes musik spelas över hela världen och har ofta inslag av improvisation, poetiska texter och socialt engagemang. Hon är sedan 2021 Composer in Residence för Chicago Symphony Orchestra.


”Loisaida, my love”
”Jag har skrivit några verk som är inspirerade av min uppväxt på Manhattans Lower East Side. Bimbo Rivas var poet och aktivist som blev en hjälte på Lower East Side som en ledande gestalt i bostadsprojekten som formade området under 70- och 80-talet - projekt som lyfte området ur slummen. Loisaida är ett ode till området han älskade så högt, och min tonsättning är en hyllning till Bimbo som var så viktig för mig under min uppväxt.”
Jessie Montgomery


//////////////////////


John Rausér Porsback (-95), är en tonsättare med särskild passion för vokalmusik. Vid 5 års ålder hittade han sin väg till den lokala gosskören i Lunds domkyrka, och intresset för ensemblesång har han haft med sig sedan dess. Efter gymnasietiden, år 2014, studerade han komposition vid Sundsgårdens folkhögskola, för att sedan gå vidare till studier och karriär som civilingenjör inom tillämpad matematik. Suget att utvecklas vidare som tonsättare återinfann sig dock efter några år, och John studerar nu återigen komposition för Hans Parment vid St:Sigfrids folkhögskola.


”Hänger i Luften” är en duo för vibrafon och altsaxofon. Tonsättningen tog sin tankemässiga början redan vid förra årets Nytt-konsert. Då hörde jag Jörgen Pettersson spela ett stycke av Aftab Darvishi som hette ”A Thousand Butterflies”. Jag var som förtrollad av hur Jörgen spelade i det ljusa, nästan flöjtlika flageolett-registret på sin altsaxofon. Redan då visste jag att detta skulle vara ett element i min kommande komposition. Vibrafonen, med sina klangmattor och repetitiva rytmer fungerar som ett klister som håller ihop stycket.


//////////////////////


Joakim Sandgren (-65) är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för bland andra Sven-David Sandström, Magnus Lindberg och Pär Lindgren. Han kompletterade sina studier vid IRCAM i Paris under Tristan Murail och skrev 2003–04 en Master vid Université Paris VIII om sin kompositionsmiljö i LISP under ledning av Horacio Vaggione. Materialet i alla hans kompositioner sedan 2003 kommer uteslutande från ett sonogram. Ett akustiskt ”fingeravtryck”, av gatubrus han spelade in från sitt kontor i Paris. Efter att ha reducerat sonogramet till femton olika spektrum, vart och ett med en egen längd, fick han idén att skapa en svit om femton olika stycken för olika besättningar och 4-kanaligt band.


"objets saisis" är det tredje stycket för solo och elektronik i sviten och skrevs 2012 för Boa
Pettersson. Han arbetar med brusiga tonkvaliteter, som aldrig går över till rena harmoniska
spektrum, både i bandet och i instrumentalstämman. Stycket har spelats ett antal gånger och det finns även en version för saxofon som har spelats i Japan och Kanada, men här får vi äntligen höra den eminente klarinettisten Robert Eks version av "objets saisis".


//////////////////////


Caroline Shaw (f-82) är en amerikansk tonsättare, sångerska och violinist som rör sig mellan olika roller, genrer och medier i strävan efter att höra en ljudvärld som som aldrig hörts innan men som alltid existerat. Shaw har fått Pulitzer-prize 2013 och ett flertal Grammy-awards, och innehar hedersdoktorat vid Yale. Hon har arbetat med en mängd olika artister, till exempel Renée Fleming, Yo-Yo Ma, Anne-Sophie von Otter och Kanye West. Caroline Shaws verk som vokalist eller tonsättare har också hörts i en mängd filmer och tv-serier. Hennes favoritfärg är gul och favoritdoft rosmarin.


”Boris Kerner”, ett stycke för cello och blomkrukor är skrivet 2012. Boris S Kerner är en fysiker boende i Stuttgart, känd för sitt arbete om trefas trafikteori. Teorin utgör ramverket för beskrivningen av empiriska fordonstillstånd i tre faser: fritt trafikflöde, synkroniserat trafikflöde och vidsträckt trafikstockning.


//////////////////////


Josef Söreke (-89) växte upp i Härensås utanför Växjö. Han har studerat komposition vid S:t Sigfrids folkhögskola och Musikhögskolan i Malmö. Han spelar och skriver i flera olika stilar, exempelvis punk, dansband, psykrock, pop och fritonal konstmusik.


”Interlude” - ett mellanspel, ett övergångs- eller genomgångsstycke. Lite av något och lite av något annat. Att se sig omkring på mitten av en bro. Att lyssna med ett öra åt varje håll.


//////////////////////


Andrea Tarrodi (-81) har studerat i Stockholm, Piteå och Italien för bland andra Jan Sandström, Pär Lindgren och Marie Samuelsson. Hon har varit Composer in residence hos Sveriges Radio P2 och spelas flitigt av både svenska och internationella orkestrar. Tarrodi komponerar både kammarmusik, symfonisk musik och opera.


“Nocturne in blue and green” skrevs under sensommaren 2018. Augustinätterna i Sverige är
djupt blå och ibland, vid skymningen, nästan gröna. Senare fann jag en tavla från 1871 av
James McNeill Whistler med titeln ”Nocturne in blue and green”, vilken jag kände hade ett
samband med musiken jag komponerat. Whistler sökte paralleller mellan måleri och musik
och gav flera av sina verk titeln ”arrangemang”, ”harmonier” och ”nocturner”, något jag
verkligen kan relatera till i mitt komponerande.


//////////////////////


Víctor Varela (-55) är utbildad tonsättare och pianist i Caracas, Amsterdam och i Haag. Hans musik har framförts vid ett flertal festivaler i Europa, Amerika och Japan. I Sverige har han komponerat verk till några av de främsta ensemblerna för ny musik. Varela har fått stipendier och beställningar från flera institutioner i Sverige. Han har varit docent och föreläsare vid olika universitet och idag är han aktiv medlem i FST, den svenska sektionen av ISCM och STIM. Baserad I Göteborg och svensk medborgare sedan 2001.


”La fraîcheur de la dernière vêprée” (text Guillaume Apollinaire)
Stycket består av fyra delar, där varje avsnitt behandlar ett specifikt register i sångstämman
kombinerat med en avdelad grupp slagverksinstrument. Två rytmiska element från venezulansk folkmusiktradition används genomgående i verket, ibland som avbrott/mellanspel till den musikaliska processen, ibland som material i den musikaliska processen.


KULTURVAGNEN


Fredrik Gran (-77) är en tonsättare ursprungligen från Stockholm. Han är bl a intresserad av den musikaliska potentialen i ständiga flödande/pågåenden, mekaniska processer och av att experimentera med nya performativa och auditiva strategier. Hans musik och forskning korsar akustiska och elektroakustiska ljudidéer, ibland med hjälp av robotik, mekaniska interaktiva enheter, mikrofonförstärkta instrument/objekt, och transkription av elektroakustiska och elektromagnetiska klanger över till noterad musik för akustiska instrument. Hans verk omfattar orkester-, kammar-, vokal-, elektroakustisk och live-elektronisk musik, samt musik för installationer, dans, bildkonst. Gran har studerat vid Musikhögskolan i Stockholm och vid McGill University i Montreal, där hans doktorandforskning är kopplad till CIRMMT (Centre for Interdisciplinary Research in Music Media and Technology).


”Recursive Care”
Akustisk rundgång sker när utsignal från ett ljudsystem riktas tillbaka till dess ingång. Ljudet hamnar i en cirkel då det går från högtalaren till mikrofonen och till högtalaren igen i oändlighet. I Recursive Care produceras klangerna av detta kretslopp genom att en industrirobot håller i och kontrollerar en mikrofon och dess position, riktning och avstånd mot högtalarkonerna. Ljuden studsar mellan mikrofon och högtalare, rummets ytor, material och även besökarna i rummet. De olika högtalarna blir rekursivt nätverk vilket modifierar den akustiska responsen i rummet med fördröjda reflektioner också genom de unika ljudegenskaper hos respektive högtalarkon. Industrirobotens rörelsemönster och programmering möjliggör en relativ kontroll av rundgångs-beteendet och dess transformationer, och möjlighet att återskapa vissa klanger och toner, positioner och mönster. Tillvägagångssätt förstärker de naturliga resonansfrekvenserna i rummet, samtidigt som nya resonanser introduceras som en produkt avståndet mellan mikrofoner och högtalare. Utöver den framåtriktade upptagningen i mikrofonen så uppfattas ibland också de låga frekvenserna som kommer från robotens invärtes motorer och mekanik, vilket skapar en andrastämma till de mer karaktäristiska rungångsljuden. Robotarmens mikrofonkoreografi resulterar i ett ändlöst och föränderligt dans- och klangskapande inne i sin egen resonator - Kulturvagnen självt. Rundgångsrobot-konceptet är ett pågående projekt under utveckling som framförts med olika förutsättningar och platsspecifikationer, både som konsertverk och som installation, bl a på Audiorama (Skeppsholmen), MPA-galan på Grand Hotel och Fylkingen i Stockholm, Nordic Music Days i Norge, Geigerfestivalen i Göteborg och i en gigantisk oljecistern på Nonangonfestivalen i Ådalen. I Kulturvagnen uruppförs Recursive Care.


//////////////////////


Ann Rosén, född 1956 i Hörnefors, är ljudkonstnär och kompositör. Efter sin MFA 1988 vid Konstfack har Ann Rosén varit yrkesverksam som konstnär. Tidigt i sin karriär började hon intressera sig för att använda ljud som material och sedan 1990-talet ligger det konstnärliga fokuset på ljudkonst och musik. Ann Rosén har ett hundratal verk bakom sig som har ställts ut eller framförts på bland annat Konst Akademien, Kungliga Operan, Moderna Muséet Stockholm och South Bank London. Roséns konstnärskap innefattar sociala skulpturer, koreografiska verk, rumsliga gestaltningar, ljudkonst, körverk, ljudinstallationer, video, skulpterad tystnad, performance och konstmusik. I sin konstnärliga process utforskar hon mellanmänskliga relationer och våra relationer till omvärlden. Hennes konst kan beskrivas som konsekvensen av en handling. På senare år har Ann Rosén fått stor uppmärksamhet för projektet Drawing Sessions, där hon ritar med ledande grafit kopplat till datorer, som skapar musik momentant i stunden, medan hon ritar.


MUSIKERNA OCH ANDRA MEDVERKANDE


Christian Berg (f. 1972-) är utbildad på musikhögskolorna i Stockholm, Göteborg och Wien. Berg arbetar som frilansmusiker i Växjö och har nutida musik och barock som specialitet. Han spelar regelbundet med Musica Vitae och är cellist i GöteborgBaroque.


Kerstin Björk (f. 1980) Utbildad vid HDK textil konst i Göteborg. Björk arbetar främst med broderi men också med teckning och trä. Ett genomgående arbetssätt för Björk är att inte på förhand bestämma ett slutresultat. Ett slags automatiskt tillvägagångssätt där arbstrakta världar byggs upp efter hand. Hon bor och verkar till större delen i Småland men har också en ateljé i Göteborg. Kommande utställningar Väsby konsthall 2020, Bergdala galleri 2022.

www. kerstinbjork.heymo.se

instagram: festensrester


Duo Ego bildades 2001 av sångerskan Monica Danielson och slagverkaren Per Sjögren. De har konserterat i bl a USA, Litauen, Ryssland och Ukraina och tilldelats Föreningen Svenska Tonsättares Interpretpris samt Carin Malmlöf-Forsslings Artistpris av Kungliga Musikaliska Akademien. Duon framför ofta sceniskt utformade verk och har en helt egen repertoar av huvudsakligen svenska tonsättare. Monica Danielson är född och uppvuxen utanför Lenhovda och startade sin musikaliska bana där och på S:t Sigfrids folkhögskola. Hon driver sedan 1996 operakompaniet MusikTeaterVerket som presenterat ett stort antal svenska premiärer av nutida kammaropera. I vinter kan man se Monica i NorrlandsOperans uppsättning av Lars-Johan Werles opera ”Kvinnogräl”. Monica har uruppfört ett hundratal verk och är sedan 2014 invald i Kungliga Musikaliska Akademien.

http://www.duoego.se/
http://www.monica-danielson.se
http://www.musikteaterverket.se


Robert Ek har som klarinettist specialiserat sig på samtida musik som kammarmusiker och solist. Med stor nyfikenhet och engagemang försöker han att tillsammans med tonsättare utveckla repertoaren för sitt instrument. Han har spelat in ett tjugotal skivor och uruppfört ett stort antal verk som solist och ensemblemusiker.


Han är sedan 2007 medlem i ensemblen Norrbotten NEO, landets enda ensemble med ett nationellt uppdrag att verka för den samtida konstmusiken. Norrbotten NEO uruppför varje år ett antal verk av svenska och internationella kompositörer. 2012 erhöll ensemblen fst:s interpretpris för sitt arbete inom den samtida konstmusiken.


Robert har uppträtt och samarbetat med musiker, kompositörer och dirigenter från olika delar av världen. Han jobbar gärna i gränslandet mellan konstarter och har haft nära samarbeten med inte bara tonsättare utan även med författare, koreografer och filmare.

Robert har turnerat i Europa, Nordamerika, Asien och Australien och spelat på festivaler som Warzaw autumn, Huddersfield Contemporary Music Festival, June in Buffalo, Faithful (Berlin), ISCM world music days i Stockholm och Tallin, Musica Viva (Lissabon), Beijing Modern Music Festival.


Hans arbete med att utveckla repertoaren har på senare år fokuserats på live-elektronik och att utveckla klarinetten som instrument. Sedan 2019 är Robert även doktorand vid LTU där ämnet för hans avhandling är ”the augmented clarinet in intermedial chamber music performance". Syftet med denna avhandling är att undersöka de konstnärliga möjligheterna ur ett multimodalt perspektiv på musikaliska framföranden med fokus på hur sensordata från musikers rörelser kan vara en strukturell del i att skapa intermedial scenkonst.


Maria Ingemarsson Berg (f. 1972) är pianist och körledare. Född och uppvuxen i Växjö och Rottne och, efter utbildning vid musikhögskolorna i Göteborg, Malmö och Oslo, länge bosatt i Göteborg. Hon har arbetat som pianist vid GöteborgsOperan, Högskolan för scen och musik i Göteborg, Läckö Opera och med MusikTeaterverket. Maria har arbetat som kammamusiker och solist, och där har den samtida musiken varit en viktig ingrediens. Maria har varit musikalisk ledare för samtliga av SmålandsOperans uppsättningar. Sommaren 2015 flyttade Maria tillbaka till Växjö med sin familj och arbetar nu som pianist och ackompanjatör med Växjö och Småland som bas. Våren 2018 tog Maria också sin examen från Magisterutbildningen i kördirigering vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Från och med hösten 2019 är Maria även anställd som lärare i piano och kammarmusik vid Sankt Sigfrids folkhögskola utanför Växjö.


Tony Blomdahl (f. 1972) studerade komposition för Sven-David Sandström vid Gotlands Tonsättarskola och Ole Lützow-Holm vid Göteborgs universitet på 90-talet. Blomdahl skriver för det mesta kammarmusik, inte sällan för lite ovanligare ensembler som elgitarrkvartett, guitar-hero-gitarrer och liknande, och har även gjort teatermusik, både till fria grupper och till institutionsteatrar. Blomdahl har på senare år börjat komponera musik direkt för högtalare, inte sällan i kombination med en eller flera levande musiker. Hans musik finns också utgiven på ett antal CD-skivor med ett flertal svenska ensembler och musiker.
www.tonyblomdahl.se


KULTURVAGNEN vill tillgängliggöra och minska avståndet till en konstnärlig upplevelse. Därför transporterar vi konsten en bit bort ifrån storstan till glesbygden, kanske rentav ända ut i skogen. Den är initierad av Tony Blomdahl och Kerstin Björk. Kulturvagnen genomförs 2022 med stöd av Kulturrådet, Region Kronoberg, Helge Ax:on Johnson och Konstnärsnämnden.

http://kultur-vagnen.se


Jörgen Pettersson, född 1964 och uppvuxen i Kosta, utbildades vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och erhöll, som förste saxofonist någonsin, skolans solistdiplom med jetong. Idag är Jörgen Pettersson en av de främsta och mest efterfrågade saxofonisterna på den internationella nutida musikscenen. Han medverkar i en mängd konserter och festivaler över hela världen, som solist och i olika samarbetsformer. Han är främst känd som en av fyra i Stockholms Saxofonkvartett. Sedan 2014 är Jörgen Pettersson invald i Kungliga Musikaliska Akademien.

http://www.saxofonkvartetten.se