Medverkande

VERKKOMMENTARER 2023



Hans Parment - Blommorna sover

för mezzosopran, altsaxofon och slagverk


med text ur Gunnar Ekelöfs diktsamling Sent på jorden (1927-31).


Dikten ”blommorna sover i fönstret” handlar för mig om ting som på ett varsamt sätt besjälas utan att hamna i en kraftig ”Disneyfiering” eller vara direkt ljudhärmande som i animerade filmer. För mig pekar Ekelöf mot en medveten naivism och lekfullhet. Han använder orden ”barnena” och ”tingenas” vilket får mig att tänka på barnens lek med ramsor och ett lågmält nynnande. Det finns heller ingen interpunktion mer än efter sista ordet i dikten och med det heller inga versaler. Allt sammantaget har givit mig kompositionens karaktär och den musikaliska gestaltningen som följer i formdelarna i dikten.


Stycket inleds med en ouvertyr där jag väldigt kort presenterar diktens besjälade ting och ger dem en klingande röst. När sedan kompositionen presenteras genom texten utvecklas tingens röst till ett svar och ett förebådande som leder sången vidare.


Stycket är tillägnat Monica Danielsson, Jörgen Pettersson och Per Sjögren.



Gunnar Ekelöf - Blommorna sover i fönstret
blommorna sover i fönstret och lampan stirrar ljus
och fönstret stirrar tanklöst ut i mörkret utanför
tavlorna visar själlöst sitt anförtrodda innehåll
och flugorna står stilla på väggarna och tänker


blommorna lutar sig mot natten och lampan spinner ljus
i hörnet spinner katten yllegarn att sova med
på spisen snarkar kaffepannan då och då med välbehag
och barnena leker tyst med ord på golvet


det vita dukade bordet väntar på någon
var steg aldrig kommer upp för trappan


ett tåg genomborrar tystnaden i fjärran
avslöjar inte tingenas hemlighet
men ödet räknar klockans slag med decimaler.



Hans Gefors - Allt fast förflyktigas (2023)
Allt fast förflyktigas, denna berömda tankegång återfinns i första kapitlet av MarxDet kommunistiska manifestet. Men den handlar inte alls om kommunismen utan är en beskrivning av det borgerliga samhället och har som sådan lika stor aktualitet i dag som när den skrevs i mitten på 1800-talet. Allt fast och beständigt förflyktigas. Allt heligt profaneras.
Människorna tvingas slutligen att se sin livssituation med nyktra ögon. *)


Jag har gett Allt fast förflyktigas en undertitel: ”En musikalisk sinnebild för Vanitas”.


Inledningen till Predikaren på latin lyder: Vanitas vanitatum omnia vanitas. I 1917 års bibel heter det ”Fåfängligheters fåfänglighet. Allt är fåfänglighet”. Idén har varit min målbild under hela kompositionsarbetet. Jag har också tänkt på barockens vanitas-bilder med alla dödskallar och klockor. Tiden går – och det hörs i mitt verk. Till formen är verket två sånger. Och under sången ligger ett mönster av figurer i olika rytmer – ett myller av liv! Den andra sången utnyttjar en annan vanitas-bild: C J L Almqvists berömda dikt som slutar ”Hvarföre är allt en trasa –”.


Allt fast förflyktigasär skrivet för sång och fem instrument till NYTT-festivalens kärntrupp i Växjö med stöd från Kulturrådet. Jag tackar för beställningen och vårt mycket goda samarbete under flera år. Jag tackar Martina Björk (med hus i Hjortsberga) för hjälp med latinet när jag ville göra om det berömda citatet ur Manifestet till en latinsk sentens för att om möjligt odödliggöra det…


/Hans Gefors, 7 juli 2023


*)För 40 år sedan fick de berömda textraderna en kommentar som då gjorde starkt intryck på mig: Ta en bild som ”allt som är fast förflyktigas”. Den kosmiska vidden och visionära storslagenheten i denna bild, dess starkt komprimerade och dramatiska kraft, dess vagt apokalyptiska undertoner, kluvenheten i ståndpunkt – den hetta som tillintetgör är också en överflödande energi, ett överskott av liv –är alltsammans egenskaper för det modernistiska förhållningssättet. Det är just sådant som vi är beredda att finna hos Rimbaud eller Nietzsche, Rilke eller Yeats –”allt faller isär, kraften från centrum förslår inte”. Denna bild kommer faktiskt från Marx och inte från något esoteriskt, länge fördolt manuskript utan från hjärtat avDet kommunistiska manifestet.
[Marshall Berman:Allt som är fast förflyktigas. Modernism och modernitet.Arkiv förlag. 1982, s. 84.]



Neo Korths - We leave at midnight
"I stycket, We leave at Midnight, försöker jag utforska ett mer jazzinspirerat tänkande. Slagverket utnyttjas därför, tillskillnad från hur den används i den klassiska repertoaren, mer för att skapa ett groove. Rytmen, groovet, är inspirerat av en bulgarisk folkdans vid namn Bučimiš. I den går nästan varje takt jämt ut, fast inte helt. De är nämligen lite kortare än vi är vana vid här. Det ger dansen ett väldigt intressant och spännande sväng.
Stycket är även inspirerat av den moderna jazzens ambivalenta harmonik och improvisation. 



Anna Carlén - What happens when we sleep?
"When we sleep our bodies undergoes a series of changes
that enable the rest that is vital to your overall health.
Sleep allows the brain and body to slow down and
engage in processes of recovery, promoting be%er
physical and mental performance the next day and
over long-term. During a normal sleep period, we
progress through a series of different sleep cycles."
-Eric Suni


My idea for this piece was to try and portrait different stages of sleep. We all know the feeling of dozing off and transitioning into sleep but how would it sound? What sounds could explain a nightmare or deep sleep? Each part represents a different stage or a different kind
of dream. Some dreams are scary, others vague or surreal. Some stages are deep, others close to consciousness. Regarless, one night ́s sleep is never continuous.
- Anna Carlén


Gunnar Bucht - Dialog
solo för altsaxofon

Gunnar Bucht (f. 1927) hör till de mest betydande svenska moderna tonsättarna. Han har komponerat över 50 orkesterverk och konserter, samt ett flertal verk inom kammarmusik, vokalverk och sceniska verk, såsom operan "Tronkrävarna" som hade premiär 1966. Bucht har också haft betydande positioner inom musiklivet; han har varit ordförande för Fylkingen och för Föreningen Svenska Tonsättare. Dessutom har han verkat som kulturattaché i Bonn, professor i komposition och senare som rektor vid Kungl. Musikhögskolan. Utöver sina kompositioner har han också ägnat sig åt musikvetenskaplig forskning om äldre musik och undervisat vid Stockholms universitet.

Vid 96 års ålder är Gunnar fortfarande aktiv som tonsättare, och under årets "Svensk Musikvår" kunde man lyssna på inte mindre än två uruppföranden av hans verk. Ett av dessa verk var "Dialog", som skrevs till saxofonisten Jörgen Pettersson. Det framfördes under en "Klingande Akademi" som anordnades i samarbete med Kungl. Musikaliska Akademien. Under evenemanget reflekterade Bucht över sin karriär och den svenska musikhistorien i ett samtal med sin kollega tonsättaren Hans Gefors. Samtalet interfolierades med musik av Gunnar Bucht.

Nu får publiken vid NYTT-festivalen återigen möjlighet att uppleva denna musik och ta del av den betydande kreativa skaparkraften som Gunnar Bucht har förvaltat genom åren.



Christoffer Malmberg - Går i Cirklar
Går i cirklar är inte en 4-ackords-låt. Den beprövade modellen från populärmusiken hörs sällan på den samtida konstmusikscenen och dessvärre får ni nog inte höra den ikväll heller. Nej, jag har istället skrivit en 6-ackords-låt eller, om man tänjer lite på betydelsen, till och med en 2-ackords-låt. Med hjälp av denna runt-gående harmonik som grund för stycket gör jag en beskrivning av fenomenet "att gå i cirklar".



Christian Wolff - Singer and percussionist (2020)
Stycket består av ett antal sånger med text av olika amerikanska författare verksamma det senaste århundradet. Författarna Gary Lenhart, Bernadete Mayer och Maggie Nelson är/var alla (liksom Wolff) akademiker som kombinerar sitt skrivande med undervisning på olika universitet. De har även ett socialt engagemang och en samhällskritisk syn på världen sprunget ur 1960-talets proteströrelser i USA.
Verket får här sin europeiska premiär.



Per Nørgård - Två recitativ

Två Recitativ för alt och cello skrevs 1956. Texten är av Pär Lagerkvist: ”Jag lyssnar till vinden” och ”Gammal genius”.



Marcus Frosth - Sight of Spring 

Sight of Spring kom till mig när jag var ute på en promenad i den tidiga våren. Små gröna knoppar hade bildats på träden, och insekter surrade kring blommorna som växte på sidan av vägen. Fåglarna kvittrade för första gången på månader, och solen värmde min kind på ett vis jag längtat efter. Det blev som en metafor för mig. Det tillät mig att uppskatta och se fram mot tider som kommer, men även vara tacksam att den vinter som varit, nu ligger i det förflutna.



Caroline Shaw - Gustave Le Gray

Gustave Le Gray för solopiano skrevs för Amy J Yang och uruppfördes på Princeton
University i maj 2012. Stycket bygger på Chopins Mazurka i a-moll, op 17. Caroline Shaw beskriver att ibland, när hon får frågan om hur hennes musik är, svarar hon: Som sashimi?
Då menar hon att den ofta bygger på ackord och sekvenser, presenterade i sin naturliga, råa
form, levande och nya, men ändå igenkännbara. Chopin, å andra sidan, skapar sekvenser
som är mer varierade och uppfinningsrika. Han ”väver en berättelse genom sin harmonik och
tar dig genom olika karaktärer och landskap. Gustave La Gray är ett porträtt i flera lager över
Chopins mazurka, där några av Chopins ingredienser lagts över och tillsammans med mina
egna.”



Jenny Hettne - As they flutter about

Stycket As they flutter about för basklarinett och elektronik är komponerat i nära samarbete med och tillägnat klarinettisten Robert Ek. Musiken startar i basklarinettens djupaste register, i ett statiskt ljudlandskap av knappt skönjbara variationer, lätt böljande eller försiktigt skorrande. I styckets andra del expanderar rörelserna; vibrerar, fladdrar och skimrar. Solisten och den elektroniska stämman fungerar som en duo där de ibland byter funktion med varandra: speciella tekniker på instrumentet skapar en närmast elektronisk klang medan obearbetade klarinettinspelningar hörs i den elektroniska stämman.



Mikael Edlund - Trio Sol

Trio Sol är skrivet 1980 på beställning från Rikskonserter för Fageustrion, som uruppförde verket under musikveckan i Junsele sommaren 1980. Stycket är tillägnat "alla som röstade nej och till dom som kommer att göra det”. Stycket hade arbetsnamnet "1+2", vilket förklarar styckets mycket enkla form och "huvudtemats" psykologiska struktur - mot pianots motoriska barockinspirerade rörelser svarar klarinetten och fagotten med mera sårbara stämmor. "Sidotemat" med stigande diatoniska skalor, blir efter hand mera rytmiskt unisont. Stycket slutar med en något optimistisk coda (variant av "sidotemat") vilket, med tanke på dedikationen, kanske verkar lite underligt, efter den så totalt bortsjabblade kärnkraftsfolkomröstningen. Man bör nog inte frestas att söka samband mellan energifrågan och detta stycke. Dom båda sakerna har nog inte mer med varandra att göra än att dom råkade vara två viktiga saker i mitt huvud våren 1980.



Victor Varela - Ek

Basklarinettsolo

Ek tillhör en serie stycke för soloinstrument där jag har varit intresserad av stadens ljud; ljud som kan vara mekaniska, kontrasterande och ibland även opersonliga. Staden har dessutom sina egna spänningar, sin egen rörelse. Ek är framför allt urban musik. Stycket komponerades för och är tillägnad Robert Ek med stöd av FST.



Sigurbrandur Båvner - En hyllning till det vackra

En hyllning till det vackra startade som ett försök till att kombinera klangerna av den morderna konstmusiken med rytmiken av svensk folkmusik. Den idén utvecklades snabbt till något annat.Stycket drar mycket inspiration från Bartóks livliga stråkkvartetter. I musiken står rytmiken och skavande klanger i centrum.

MUSIKERNA, TONSÄTTARNA OCH ANDRA MEDVERKANDE


Christian Berg (f. 1972-) är utbildad på musikhögskolorna i Stockholm, Göteborg och Wien. Berg arbetar som frilansmusiker i Växjö och har nutida musik och barock som specialitet. Han spelar regelbundet med Musica Vitae och är cellist i GöteborgBaroque.


Duo Ego bildades 2001 av sångerskan Monica Danielson och slagverkaren Per Sjögren. De har konserterat i bl a USA, Litauen, Ryssland och Ukraina och tilldelats Föreningen Svenska Tonsättares Interpretpris samt Carin Malmlöf-Forsslings Artistpris av Kungliga Musikaliska Akademien. Duon framför ofta sceniskt utformade verk och har en helt egen repertoar av huvudsakligen svenska tonsättare. Monica Danielson är född och uppvuxen utanför Lenhovda och startade sin musikaliska bana där och på S:t Sigfrids folkhögskola. Hon driver sedan 1996 operakompaniet MusikTeaterVerket som presenterat ett stort antal svenska premiärer av nutida kammaropera. I vinter kan man se Monica i NorrlandsOperans uppsättning av Lars-Johan Werles opera ”Kvinnogräl”. Monica har uruppfört ett hundratal verk och är sedan 2014 invald i Kungliga Musikaliska Akademien.

http://www.duoego.se/
http://www.monica-danielson.se
http://www.musikteaterverket.se


Robert Ek har som klarinettist specialiserat sig på samtida musik som kammarmusiker och solist. Med stor nyfikenhet och engagemang försöker han att tillsammans med tonsättare utveckla repertoaren för sitt instrument. Han har spelat in ett tjugotal skivor och uruppfört ett stort antal verk som solist och ensemblemusiker.


Han är sedan 2007 medlem i ensemblen Norrbotten NEO, landets enda ensemble med ett nationellt uppdrag att verka för den samtida konstmusiken. Norrbotten NEO uruppför varje år ett antal verk av svenska och internationella kompositörer. 2012 erhöll ensemblen fst:s interpretpris för sitt arbete inom den samtida konstmusiken.


Robert har uppträtt och samarbetat med musiker, kompositörer och dirigenter från olika delar av världen. Han jobbar gärna i gränslandet mellan konstarter och har haft nära samarbeten med inte bara tonsättare utan även med författare, koreografer och filmare.

Robert har turnerat i Europa, Nordamerika, Asien och Australien och spelat på festivaler som Warzaw autumn, Huddersfield Contemporary Music Festival, June in Buffalo, Faithful (Berlin), ISCM world music days i Stockholm och Tallin, Musica Viva (Lissabon), Beijing Modern Music Festival.


Hans arbete med att utveckla repertoaren har på senare år fokuserats på live-elektronik och att utveckla klarinetten som instrument. Sedan 2019 är Robert även doktorand vid LTU där ämnet för hans avhandling är ”the augmented clarinet in intermedial chamber music performance". Syftet med denna avhandling är att undersöka de konstnärliga möjligheterna ur ett multimodalt perspektiv på musikaliska framföranden med fokus på hur sensordata från musikers rörelser kan vara en strukturell del i att skapa intermedial scenkonst.


Maria Ingemarsson Berg (f. 1972) är pianist och körledare. Född och uppvuxen i Växjö och Rottne och, efter utbildning vid musikhögskolorna i Göteborg, Malmö och Oslo, länge bosatt i Göteborg. Hon har arbetat som pianist vid GöteborgsOperan, Högskolan för scen och musik i Göteborg, Läckö Opera och med MusikTeaterverket. Maria har arbetat som kammamusiker och solist, och där har den samtida musiken varit en viktig ingrediens. Maria har varit musikalisk ledare för samtliga av SmålandsOperans uppsättningar. Sommaren 2015 flyttade Maria tillbaka till Växjö med sin familj och arbetar nu som pianist och ackompanjatör med Växjö och Småland som bas. Våren 2018 tog Maria också sin examen från Magisterutbildningen i kördirigering vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Från och med hösten 2019 är Maria även anställd som lärare i piano och kammarmusik vid Sankt Sigfrids folkhögskola utanför Växjö.


KULTURVAGNEN vill tillgängliggöra och minska avståndet till en konstnärlig upplevelse. Därför transporterar vi konsten en bit bort ifrån storstan till glesbygden, kanske rentav ända ut i skogen. Den är initierad av Tony Blomdahl och Kerstin Björk. Kulturvagnen genomförs 2022 med stöd av Kulturrådet, Region Kronoberg, Helge Ax:on Johnson och Konstnärsnämnden.

http://kultur-vagnen.se


Jörgen Pettersson, född 1964 och uppvuxen i Kosta, utbildades vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och erhöll, som förste saxofonist någonsin, skolans solistdiplom med jetong. Idag är Jörgen Pettersson en av de främsta och mest efterfrågade saxofonisterna på den internationella nutida musikscenen. Han medverkar i en mängd konserter och festivaler över hela världen, som solist och i olika samarbetsformer. Han är främst känd som en av fyra i Stockholms Saxofonkvartett. Sedan 2014 är Jörgen Pettersson invald i Kungliga Musikaliska Akademien.

http://www.saxofonkvartetten.se


Neo Korths (f. 2003) är en kompositör och multiistrumentalist från Höganäs vars musik kännetecknas av ett melodiskt fokus och en rytmisk lekfullhet. Hans musik har framförts både i och utanför Sverige av bland andra Vindla String Quartet, skottska Red Note Ensemble och Helsingborgs Symfoniorkester. Till hösten ska han börja studera komposition för Rolf Martinsson på Musikhögskolan i Malmö.


Anna Carlén (f. 2000) är uppvuxen i en musikalisk familj där musiken alltid varit viktig och självklar. Redan som barn var hon med och sjöng i körer, spelade saxofon i orkestrar och musicerade tillsammans med familj och vänner. Som 14-åring blev hon introducerad till filmmusik och började drömma om att själv kunna komponera sådan vacker och känslofylld musik. Musikgymnasiet i Skövde blev sedan ett självklart val där hon för första gången fick börja arrangera och komponera på lektionstid och fastnade direkt för ämnet. 2020 sökte hon till Geijerskolans Folkhögskola och studerade komposition under ett år. 2021 sökte hon vidare till kompositionslinjen på Sankt Sigfrids Folkhögskola och efter två givande och lärorika år där ska hon nu fortsätta på Malmö Musikhögskola med samma inriktning.

Med sin musik hoppas Carlén få människor att uppleva passionerade känslor och bli berörda av musikens kraft på det sätt som hon själv blir berörd och fängslad



Christoffer Malmberg är uppvuxen i Karlstad och snubblade in i tonsättarvärlden för drygt ett år sedan. Under tonåren var intresset ofta fångat av datorspel, matematik och filosofi, vilket han idag bär vidare i sitt komponerade. Att utforska nya teoretiska samband och formulera egna modeller är ofta ingången till hans skrivande. Samtidigt är hans bakgrund i klassisk piano och spelmusik tydlig i sina stycken.


Christian Wolff föddes 1934 i Nice, Frankrike av tyska föräldrar men flyttade som 7-åring till USA och är sedan 1946 amerikansk medborgare. Hans föräldrar var förläggare och gav ut framför allt europeisk litteratur men också det religiös-filosofiska kinesiska verket I Ching som fick avgörande betydelse på den avantgardistiska kulturella miljön i USA runt kompositörskollegan John Cage.
Wolff är kompositör, performer, improvisatör och författare och räknas som en i kretsen av John Cages New York School tillsammans med bland andra Earl Brown, Morton Feldman, pianisten David Tudor och koreografen Merce Cunningham.
På 1960-talet blev han engagerad i medborgarrättsrörelsen och motståndet mot Vietnamkriget och inkluderar sen dess gärna protestsånger och texter i sina verk även om det för lyssnaren är svårt att uppfatta.
Wolff är i princip självlärd som kompositör (undantaget pianostudier i ungdomen samt kompositionsstudier av kollegan Cage). Han har undervisat i litteratur och musik på bland annat Harvard University och Dartmouth College varifrån han pensionerades som professor 1999.


Hans Gefors (f. 1952 ) uppväxt i Stockholm och utbildade sig till tonsättare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för professor Ingvar Lidholm och vid Det Jyske Musikkonservatorium i Århus för Per Nørgård. Han tog diplomexamen i komposition 1977. Han var professor i komposition åren 1988–2001 vid Musikhögskolan i Malmö vid Lunds universitet.Internationellt är Gefors mest känd för sina operor, han har komponerat flera helaftonsoperor och kammaroperor, den senaste stora operan var den uppmärksammade ”Notorious” på GöteborgsOperan 2015. Hans Gefors är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien sedan 1995 och medlem i Föreningen Svenska Tonsättare sedan 1978. Hans har skrivit flera verk för NYTT och med årets festivalverk är första gången som hela ensemblen involveras i ett verk.


Hans Parment, född i Stockholm 1956. Tonsättare och flöjtist. Studerat komposition för Björn Wilho Hallberg, Maurice Karkoff och Jan W Mortenson, och har studerat flöjt för Stig Bengtsson, Börje Mårelius, Sven Åberg och är också utbildad Flöjt och ensemblepedagog. Parment har komponerat allt från soloinstrument till orkester, de senaste åren mest inriktad mot elekroakustisk musik.

Hans är sekreterare i Media Artes, en ideell förening för nutida musik med sitt säte i Växjö och mottog utnämningen Växjö Kommuns Kulturpristagare 2017.

Som tonsättare och flöjtist samarbetar han ofta med andra konstyttringar som poesi, dans och installationer. Till vardags arbetar han på Växjö Kulturskola som kompositionspedagog. Ansvarig för Studio 17, Integration genom kultur sedan 2017 i socioekonomiska områden.

Hans undervisar i komposition och flöjt på S:t Sigfrids fisk och finns representerad på CD Media Artes 1, Chamber Sound. Spanning, Chamber Sound.


Per Nørgård, född 1932, är en av 1900-talets mest betydande danska tonsättare. Nørgård debuterade vid mitten av 1950-talet med orkesterverk som Sinfonia austera och Metamorfosi. Oratoriet Dommen (1962) och showen Babel(1966) är senare exempel på hans produktion, som också omfattar flera operor och åtta symfonier. Nørgård uppfann den musikaliska oändlighetsserien, som används i flera av hans verk. Han har bland annat studerat för Nadia Boulanger.


Marcus Frosth (f. 2002) växte upp i Älmhult där han tog pianolektioner från 12-års ålder på Älmhults kulturskola. Redan då komponerade han för sig själv med improviserade melodier och harmonier som fick uttrycka det som inte kunde bli sagt. 2018 sökte han musikinriktningen på Växjö Katedralskola där han under andra året fick som uppgift av sin lärare att skriva en komposition som skulle spelas upp av en mindre orkester. Själva processen i skrivandet var inte mer än ett experiment, men när stycket spelades upp blev han överraskad av resultatet och såg för första gången en framtid som kompositör. I den uppenbarelsen blev hans vy på musik mer seriös och motiverad, och han började ta tag i sitt musicerande. Med tiden utvecklade han en nyfunnen kärlek till det klassiska och romantiska, men blev även djupt inspirerad av impressionistiska kompositörer. År 2022 sökte han till Sankt Sigfrids Folkhögskola i Växjö och går nu andra året på komposition.


Caroline Shaw är en musiker som rör sig mellan olika roller, genrer och media, där hon
försöker skapa en klangvärld som inte tidigare hörts, men som alltid funnits.
Hon arbetar ofta tillsammans med andra, som producent, kompositör, violinist och vokalist.
Hon mottog The Pulitzer Prize 2013 och har också vunnit flera Grammies.


Mikael Edlund född i Tranås startade sin karriär som rock- och jazzmusiker på 1960-talet. Men han ville mer och började studera komposition vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm för Ingvar Lidholm och Arne Mellnās. Han har sagt att “mycket av den nya musiken är enbart intelektuell lek., jag vill komponera för hjärtat, eller kanske snarare för magen. Mikael Edlund är känd för att komponera långsamt, vilket märks i hans sparsmakade stil där varje detalj är exakt och subtilt utmejslad.


Jenny Hettne 

Jenny Hettne arbetar innovativt och gärna i nära samarbete med musiker där hon utforskar musikens klangliga möjligheter. Hon komponerar för såväl orkester som mindre besättningar, ibland i kombination med elektronik. Hennes akustiska musik är starkt influerad av elektroakustisk musik och vice versa.


Víctor Varela (f. 1955) är utbildad som tonsättare och pianist i Caracas, Amsterdam och i Haag. Hans musik har framförts vid ett flertal festivaler i Europa, Amerika och Japan. I Sverige har han komponerat verk till några av de främsta ensemblerna för ny musik. Varela har fått stipendier och beställningar från flera institutioner i Sverige. Han har varit docent och föreläsare vid olika universitet och idag är han aktiv medlem i FST, den svenska sektionen av ISCM och STIM. Baserad I Göteborg och svensk medborgare sedan 2001.



Sigurbrandur Båvner är en bassist och tonsättare. Under de senaste två åren har han studerat komposition på St Sigfrids Folkhögskola. Där började intresset för den samtida konstmusiken växa fram. Hans musik drar inspiration från många musikaliska stilar men även från mytologier och sagor